laat je niet vangen door phishing mails

Door phishing trachten criminelen via het internet naar je persoonlijke informatie en bankcodes te hengelen. Zo hopen ze geld afhandig te maken. Je ontvangt bijvoorbeeld een e-mail die ogenschijnlijk van je bank uitgaat en je wordt met allerlei smoezen verzocht je gegevens en codes in te geven. Het kan zijn dat men je hierbij zelfs opbelt om je bij het login-proces te begeleiden. Uiteindelijk zal je gevraagd worden om de code gegenereerd door uw kaartlezer of digipass in te geven.

Indien men telefonisch vraagt naar codes, beëindig je best meteen het gesprek nadat je het oproepnummer genoteerd hebt. Geef codes ook niet door via chat, SMS, sociale media, etc. Druk ook niet op (betaal)linken die via WhatsApp of Facebook Messenger worden verstuurd. Bedrijven zoals Microsoft gaan zelf niet spontaan bellen bij pc-problemen. . Indien nodig neem je zelf contact op met de klantendienst via de officiële website of e-mailadres.

Wees ook erg voorzichtig met kandidaat-kopers die reageren op jouw online zoekertjes. Klik niet op links naar valse websites van banken of koeriersbedrijven die ze versturen en hierbij om bankcodes vragen. Meld verdachte e-mails, links en websites aan het Centrum voor Cybersecurity België via verdacht@safeonweb.be.

Phishing e-mails worden ook valselijk verzonden namens de politie of gerechtsdeurwaarders voor openstaande betalingen. Door waakzaam te zijn, kan je vermijden het zoveelste slachtoffer te worden.

Tips

  1. Maak gebruik van een spamfilter om phishing mails te vermijden.
  2. Open geen berichten die je verdacht vindt en download zeker geen bijlagen.
  3. Klik niet op een link in een bericht van een onbekende afzender. Je kan er wel met je rechtermuisknop op drukken en selecteer “linkadres kopiëren” teneinde deze aan je bank en de politie te melden.
  4. Controleer het e-mailadres van de verzender. Gebruik de antwoordfunctie om zeker te zijn wat het e-mailadres is van de verzender.
  5. Neem bij twijfel persoonlijk contact op met je bank.
  6. Geef zelf de website en/of het telefoonnummer van je bank in.

Voorbeeld

Hieronder vind je een voorbeeld van een phishing e-mail. Hetgeen abnormaal is aan de e-mail is in het rood aangeduid. Ten eerste zal de bank nooit een e-mail sturen met de vermelding “prioriteit: hoog”. Ten tweede is aan de domeinnaam van het e-mailadres te zien dat dit niet het domeinnaam van de bank betreft.

 

phishing

 

Wat als het toch is misgegaan?

  • Neem zo snel mogelijk contact op met je bank. Vraag de transactie(s) tegen te houden.
  • Meld de feiten meteen aan de politie. Bezorg de politie de exacte data en tijdstippen, de gebruikte e-mail­ en internetadressen, namen van de betrokkene(n) en afdrukken van chat- en mailberichten. Je kan dit via printscreen doen.