#VraagAntwoordDuiding
    
1Waarom is er geen globaal zicht op de herinrichting?Dat is er wel.Er is een verschil tussen een projectvisie voorstellen, een ontwerp van een fase en een concreet intekeningsplan. We gaven meermaals duiding over de algemene tendens van de herinrichting en de principes waarmee de bovenbouw heraangelegd zal worden (eenrichtingsverkeer, dubbelzijdig fietspad voor functioneel fietsverkeer aan de buitenzijde, doorwaadbare ventwegen voor bestemmingsfietsverkeer aan binnenzijde, parkeren lansg ventwegen). Voorontwerpen of schetsen tonen onder voorbehoud van mogelijke wijzigingen heeft als risico dat de ontvanger dit toch als definitief beschouwd, en kopie of foto verspreidt zonder de nuance "onder voorbehoud" . Er is meermaals gebleken dat er met het vergrootglas gekeken wordt naar voorontwerpen en plaatsen geteld worden op plannen die nog niet definitief ingetekend werden. Zo verengt de discusie steeds van "globaal zicht" naar "aantal parkeerplaatsen". Om die reden wordt er zorgvuldig omgesprongen met het delen van visuele voorstellingen. Daarnaast leeft er de  foute perceptie dat er bij voorontwerpen inspraak is over aantal parkeerplaatsen en locatie van parkeerplaatsen. De invulling van openbaar domein kan echter niet op bestelling aangevraagd worden. Er worden steeds algemene belangen afgewogen van alle betrokken belangengroepen.
2Waarom is er niet naar onze verzuchtingen, bekommernissen geluisterd en zijn we keer op keer genegeerd? De input werd wel genoteerd en geëvalueerd. Er werd evenwel beslist om geen aanpassingen te doen aan het aantal parkeerplaatsen.Naast de verzuchtingen van deze belangengroep werden er ook andere argumenten en andere belangen afgewogen. Het is niet omdat de inhoud van de beslissing niet overeenstemt met het voorstel, dat er niet geluisterd is of dat er geen analyse gemaakt is. Er is evenwel bewust niet in het voorstel over aantal parkeerplaatsen behouden meegegaan, omdat er andere belangen dan het parkeren worden afgewogen. Er is ook een grote nood aan vergroening, beleving, ontharding en er zijn wettelijke bepalingen op vlak van maatregelen ikv het regenwaterplan. Er is bovendien gekozen door het toenmalige bestuur in 2011 voor informatietraject, in tegenstelling tot een participatietraject. Dit betekent dat de plannen na de ontwerpfase toegelicht worden en dat kleine aanpassingen mogelijk zijn. Er is geluisterd naar de bekommernissen van de Apotheek, nachtwinkel en frituur, en er zijn ipv de 2 langsparkings, 5 insteekparkings gemaakt ( waarvan 4 shop & go en 1 mindervalide) 
    
3Waarom is er geen parkeerbehoefte studie voor heel het project van de herinrichting van het centrum van Bree gebeurd?Parkeerbehoefte werd via extere studie in kaart gebracht in 2012/2013. Daarna eigen monitoring. Geen capaciteitsprobleem, wel nood om bepaalde mogelijke knelpunten (zoals langparkeren) in de gaten te houden en bij te sturen.Uit alle eigen tellingen op verschillende tijdstippen bleek dat er geen capaciteitsprobleem is en er geen capaciteitsprobleem aan het ontwikkelen is. Het is achterhaald om een louter vraaggestuurd parkeerbeleid te voeren. We zetten in op een geïntegreerd parkeerbeleid waarbij er het gebruik van andere verkeersmodi wordt gestimuleerd. Er is immers niet voldoende openbaar domein om louter aan de vraag voor maximale autobereikbaarheid (overal gratis bovengronds pakeren voor de deur) tegemoet te komen. Daarom moet er sowieso overgegaan worden naar een geïntegreegd parkeerbeleid. Parkeercapaciteit heeft ook betrekking op de ruimtelijke spreiding van parkeerplaatsen, verdeling privé-terrein en openbaar domein, kort gebruik/lange gebruik, gratis/betalend gebruik. We meten het gebruik van de ondergrondse parking en de shop&go parkings via software. Daarnaast wordt er geïnvesteerd in parkeercamera's in de blauwe zone. Op die manier kan het effectief gebruik gemonitord worden.
    
4Waarom is er geen mobiliteitstudie voor heel het project van de herinrichting van het centrum van Bree gebeurd?zie vraag 3 
    
5Waarom de keuze voor wadi's?Komt tegemoet aan verplichting.Een wadi is een bronmaatregel goedgekeurd door de WMM. Het is een duurzame oplossing voor zowel infiltratie, ontharding, vergroening, verkoeling. Regenwater gaan wij bufferen in de RWA leiding (infiltratieleiding )
6Welke capaciteit van hemelwater moet men verplicht bufferen? 250 m³/ha verplicht bufferen, 400 m²/ha moet infiltratieoppervlak zijn. 
7Andere mogelijkheden ipv wadi's? Waarom is hier niet voor gekozen? Andere mogelijkheden zijn buffering in ondergrondse systemen die Fluvius niet wil omdat dit niet te onderhouden en/of te controleren valt.Alle andere "overdekte en niet toegankelijke systemen" hebben nadeel dat ze niet inspecteerbaar zijn en niet grondig reinigbaar. Fluvius wil deze systemen NIET meer. De ondergrondse wel toegankelijke systemen, zoals bufferkelders zijn duur en moeilijk integreerbaar. Meestal zijn hieraan pompkelders verbonden die dus ook extra energie vergen en blijvende onderhoudskosten. Een bufferkelder voor het nemen van water voor de bloemen water te geven is gevraagd op de kleine ring. Op de Witte Torenwal waren de daken van de KBC en omgeving voldoende groot genoeg voor de kelder maar geen opstelmogelijkheid voor het nemen van water.
Beslist is om te kijken of dit kan op de Kruittorenwal bij de spargebouwen (grote daken)
Fluvius was bereid om hiervoor een dienstleiding aan te leggen.
8Heeft men enkel naar oplossingen gekeken waarvoor men subsidies krijgt?Nee. Andere oplossingen waren praktisch niet haalbaar of zeer duur.Deze bronmaatregelen worden gesubsidieerd en dat is mooi meegenomen. Daarbuiten hebben ze een belangrijke functie (al eerder aangehaald) ihkv vergroening, verkoeling en biodiversiteit. Wadi's geven ons ook ruimte voor het integreren van speeltoestellen.
9Vanaf wanneer is hemelwaterordening verplicht? 2025De hemelwaterverordening is voor openbare besturen verplicht vanaf 2025. Nu zijn wij echter al verplicht om ons te houden aan de Code van goede praktijk. De hemelwaterverordening zijn ze nu aan het integreren in de CVGP zodat die waarschijnlijk al eerder gevolgd moet worden. Een ontwerp voor de komende 30 tot 50 jaar moet gelijk een goed huisvader ontworpen worden.
10Wat gaat men doen om klachten over onderhoud/zuiverheid van wadi's te voorkomen? De Wadi's worden onderhouden zoals procedure voorschrijft.Klachten voorkomen is geen doel op zich en ook niet mogelijk. Mensen die dit beeld van openbaar domein nog niet gewend zijn en dit als onwenselijk beschouwen en alleen maar tevreden zijn met een andere invulling, zullen altijd klagen over onderhoud of zelf een inschatting maken van wat goed of slecht onderhoud is. Hetzelfde geldt voor het bewust laten verwilderen van openbaar groen op de begraafplaatsen. Het doel is correct groenbeheer, niet de klachten voor blijven. Inwoners mogen ontevredenheid altijd doorgeven via een melding. De ondehoudsdienst houdt hier zoveel mogelijk rekening mee, maar beslist wel in functie van hun planning (en niet in functie van de klager) waar tijd en middelen in gestoken wordt.
    
    
11Hoe gaat men de parkeerdruk opvangen op marktdagen (vrijdag)?Er is wel een grotere vraag naar parkeerplaatsen op vrijdag, maar geen capaciteitsprobleem. Zie bezettingscijfers op vrijdag: parkeergarage hoge bezetting maar niet volzet. Blauwe zone hoge bezetting maar niet volzet. Verdwijnen langparkeerplaatsen geeft wel een mogelijk kneltpunt. Dit moet opgevolgd en mogelijk bijgestuurd worden.
    
12Hoe gaat men de parkeerdruk opvangen tijdens einduur lagere school (15.10 u - 16.00 u)?Een tijdelijke piek is niet gelijk aan een capaciteitsprobleem. Infrastructuur aanpassen aan tijdelijke piekmomenten is niet wenselijk. Doelpubliek school zijn grotendeels leerlingen die in de buurt wonen en die met de fiets kunnen komen. Inzetten op fietsbereikbaarheid en fietsveiligheid in deze zone is dus evenveel/meer gewenst.  De Boemerang biedt voor veel leerlingen busvervoer aan. Klanten die Bree centrum willen bezoeken tijdens de uren dat de school uit is, kunnen terecht op de andere delen van de ring of in de ondergrondse parking. Hier is geen capaciteitsprobleem.
    
13Hoe gaat men de parkeerdruk opvangen nav nieuwbouwprojecten in het centrum of de kleine ring?Bij nieuwbouwprojecten in nabijheid van het centrum wordt in de vergunning opgenomen dat er een verplicht aantal parkeerplaatsen op eigen terrein wordt ingericht.Het aantal verplicht te bouwen parkeerplaatsen op eigen terrein, opgelegd in vergunningen voor appartementen, gelegen in de nabijheid van het centrum, die werden verleend sinds 01/11/2021 ziet er als volgt uit:
- 6 parkeerplaatsen in Mussenburgstraat
- 15 parkeerplaatsen in Malta
- 2 parkeerplaatsen in Leeuwerikstraat
- 2 parkeerplaatsen in Conenstraat
- 11 parkeerplaatsen in Hongerbeek
- 13 parkeerplaatsen in Glycinestraat
TOTAAL: 49 parkeerplaatsen.
    
14Hoe gaat men de parkeerdruk opvangen als er meer handel/horeca in het centrum komt?Er is ook in kader van deze ontwikkeling geen toekomstig capaciteitsprobleem.Een beleidsplan houdt sowieso rekening met de langere termijn. Daarom is het uitgangspunt van vandaag niet het enige dat in beschouwing wordt genomen, maar dat geldt ook voor het uitgangspunt mbt autogebruik. Meer leegstand invullen en meer uitbating van handelspanden lijkt ons altijd een positieve ontwikkeling. Dat wil niet zeggen dat die potentiële klanten enkel autogebruikers hoeven te zijn. Moest de parkeerbehoefte toch toenemen daardoor, dan is er vandaag ruimte in de parkeerinfrastructuur om dat op te vangen, ook na de heraanleg van komende fases. Zoals gezegd is het louter het inrichten van ruimtes die aan de auto zouden toebedeeld worden geen uitgangspunt van dit ontwerp, want we  hebben we hard nodig om de waterhuishouding op een goedkope, duurzame manier te kunnen organiseren. Het aantrekken van klanten die met de fiets komen of te voet (eventueel vanaf de langparkeerplaats) is ook een valabel uitgangspunt ikv duurzame, leefbare handelskern.
    
15Hoe gaat men de parkeerdruk opvangen na verhuis polikliniek naar de Witte Torenwal?Wordt gemonitord. Polikliniek Solidaris / vertrek Oculux zorgt mogelijk voor een aangepast parkeerbeleid in die zone (shop en go). Deze ontwikkeling evalueren wij. Personeelsleden verwijzen via abonnement naar parkeergarage is een opportuniteit omdat parkeergagare in dezelfde zone ligt.
    
16Wat is de meerprijs van in- en uitgang Centrumparking aan de buitenzijde van de Witte Torenwal aan te leggen?4 x zo duur + onteigeningen De riolering en andere nutsleidingen zouden omgelegd moeten worden. Onteigening was ook nodig. Niet weerhouden als werkbare oplossing. De meerprijs voor de in en uitgang aan de buitenzijde te leggen kost circa het viervoudige van het huidige voorstel. In het huidige voorstel wordt de ingang volledig herbruikt en kunnen de riolering en nutsleidingen quasi blijven liggen waar ze nu gelegen zijn. Huidig voorstel kost € 500.000 voor het maken van een aparte uitrit en € 40.000 voor een zuil die bekend maakt hoeveel plaatsen er vrij zijn. De barelen worden aangepast.
    
17Hoe wordt de centrumparking beter toegankelijk gemaakt?Zie omgevingsvergunning online via https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/?openbaaronderzoek of maak gebruik van de mogelijkheid om plannen in te kijken op afspraak via centrumwerken@bree.bePlannen zijn beschikbaar, zaten ook bij de omgevingsvergunningsaanvraag.  Er wordt een nieuwe doorgang gemaakt in de wand en de bochtstralen worden groter. De inpandige circulatie moet aangepast worden, is een taak die nog moet uitgewerkt worden, zit niet in de opdracht van de aannemer.
    
18Hoe gaat men om met de veiligheid in de  centrumparking ikv toenemende klachten rond hangjongeren?Wordt gemonitord. Parkeeraanbod ondergronds wordt verbeterd door infrastructuur aan te pakken. Er is een aparte werkgroep die zich bezig houdt met de meldingen rond hangjongeren. Hiervoor wordt het probleem in kaart gebracht en proberen we met alle spelers in het veld (sociale dienst, politie, jeugdwerking) een integrale aanpak uit te rollen, zowel reactief als preventief. Dit is echter een maatschappelijk vraagstuk dat niet op 1, 2, 3 opgelost wordt. Het projectteam van de herinrichting geeft deze vraag door aan de werkgroep hangjongeren. 
    
19In de kranten werd eind augustus 2023 aangekondigd dat de ondergrondse Centrumparking GRATIS wordt, dit betekent 240 extra gratis parkeerplaatsen.  Later volgt de verduidelijking aan het bestuur van de middenstandsvereniging dat de modaliteiten hiervoor in het najaar 2023 uitgewerkt worden. Er is eerst nog onderzoek nodig. Waarom wordt deze maatregel pas ingevoerd na de herinrichting van de Witte Torenwal - Kruittorenwal? Hoe willen jullie dit voorstel geloofwaardig voor ons maken? Een aankondiging van iets wat er waarschijnlijk nooit zal komen.Het gratis gebruik van de centrumparking werd aangekondigd door de burgemeester in de pers als vooruitblik. Wanneer dit in voege gaat, wordt er een bijkomend persbericht uitgestuurd vanuit de dienst parkeren met de praktische info zoals de startdatum en de modalititeiten.De informatiestroom verkoopt meestal via verschillende kanalen. De kanalen van stad Bree zorgen voor praktische info voor de gebruikers van de parkeerinfrastructuur. Informatie in de pers is niet iets waar wij zelf vat op hebben. Het is bovendien een normale gang van zaken dat nieuws/actualiteit wanneer het nog in ideefase of aankondigingsfase is al opgepikt wordt omdat de nieuwswaarde dan hoog is. Er is steeds gezegd dat de uitwerking en de concrete tijdstippen van het voorstel om de parkeergarage ruimer ter beschikking te stellen nog moeten volgen. (deze info is echter minder "catchy" en wordt niet overal mee in de verf gezet). Net zoals er al gezegd wordt in de pers dat we een nieuwe sporthal gaan bouwen. De info over de parkeergarage die overeenstemt met de huidige stand van zaken vind je steeds: https://www.bree.be/parkeren aanpassingen en updates worden hier aangekondigd. Je ziet hier vandaag bewust nog geen info over de toekomstige tarrieven en het extra deel gratis gebruik omdat het niet opportuun is om daar al over te communiceren Dat schept alleen maar onduidelijkheid. Wie meer vragen hierover heeft kan steeds terecht bij de communicatiedienst of dienst parleren , maar het is een verkeerde verwachting dat het openstellen van de parkeergarage en het bepalen van de modaliteiten daarvan een inspraaktraject is. Alle doelgroepen worden op hetzelfde moment hierover geïnformeerd op de kanalen van stad Bree, wanneer de wijziging in de praktijk wordt doorgevoerd.
    
20Digitaal parkeergeleidingssysteem ook op andere plaatsen (naast Centrumparking)?We voorzien geen parkeergeleidingssysteem, ook niet voor de centrumparking. Dit is niet te verwarren met een zuil aan de ingang die de capaciteit weergeeft. We voorzien aan de ingang van de centrumparking een zuil die aangeeft wat de capaciteit is. Zo'n zuil staat er nu ook al, maar deze is verouderd. Dat is dus niet hetzelfde als een geleidingssysteem. Een digitaal geleidingssysteem voor onze blauwe zone is niet opportuun en/of werkbaar - dat doen we ontwerpmatig. Zo moet je steeds de kleine ring oprijden voor je het effectieve centrum in kan en passeer je daarbij een deel van de parkeerzone 2u.

Onze gratis langparkeerzones zijn trouwens wel aangeduid met vaste signalisatie, dat zijn dan ook duidelijk afgebakende parkeerzones. 
    
21Wat is de stand van zaken ivm "studie sensoren/camera's -> plaatsing camera's -> operationeel"?De geschatte opstartperiode van de camera's is 2024. Er zijn vandaag 29 camera's. (Grauwe Torenwal 4 st, Kruittorenwal 6 st, Ter Rivierenwal 4 st, Stationswal 4 st, Kloosterpoort P.Lambertusstraat 9 st.) Doel is operationeel te gaan in 2024. Dit is afhankelijk van een aantal factoren. Voor het plaatsen van de camera's was de medewerking van verschillende partners nodig. Fluvius, Communithings, aannemer, bewoners….. 
    
22Hoeveel bewonerskaarten voor de zone 1 (centrum inclusief kleine ring) zijn de voorbije jaren dan per jaar uitgereikt?De gemeenteraad keurde het reglement over de uitreiking van de bewonerskaarten goed en dit wordt in de praktijk uitgevoerd. Elke bewoner heeft hier recht op, maar gratis vergunningen doven we uit. Momenteel beschikken nog 874 bewoners nog over een gratis, eerste bewonerssticker. 98 bewoners betalen hiervoor. 40 bewoners betalen voor een  extra sticker. De pakeerbehoefte van bewoners wordt apart gemonitord. Het klopt dat de druk op het openbaar domein hierdoor ook toeneemt. Dat gezegd zijnde, in het centrul blijven het vooral bezoekers die parkeren op het openbaar domein. Het inschatten van het effect van maatregelen is een taak van het beleid. Het reglement omtrent het uitreiken van bewonerskaarten wordt aangepast als nodig.  https://www.bree.be/sites/default/files/public/GR-reglement%20mbt%20het%20parkeren%20in%20de%20blauwe%20zone%20met%20gebruik%20van%20parkeerschijf%20en%20elektronische%20parkeervergunning%20voor%20bewoners%2011%20maart%202019.pdf
    
23Alternatieven voor langparkeerzones die verwijnen?Langparkeren vormt mogelijk knelpunt na herinrichting Stadsplein. Dit wordt bekeken en er wordt naar een oplossing gezocht.Er wordt een studie gepland waarbij we het toekomstig knelpunt en oplossingen voor het langparkeren onder de loep nemen. 
    
24Planning nieuwe Shop & Go parkings op Witte Torenwal en Kruittorenwal?Er komen Shop&Go parkings op de Witte Torenwal. De voorgestelde inplanting kan je zien op de plannen van de omgevingsvergunning. Let wel: Parkeerregimes kunnen wijzigen en zijn niet vergunningsplichting.Zie omgevingsvergunning online via https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/?openbaaronderzoek of maak gebruik van de mogelijkheid om plannen in te kijken op afspraak via centrumwerken@bree.be
    
25Parkeerduur terug naar 1 uur ipv 30 minuten in het centrum?Er is gevraagd een bevraging onder de handelaars te organiseren en een gedragen voorstel te formuleren.We maken een duidelijk onderscheid tussen parkeren op de ring en in het centrum om zoekverkeer te vermijden. We krijgen echter uiteenlopende feedback: sommige handelaars hebben baat bij 1u, sommigen vinden 30 min. meer passend voor hun klanten. Het is geen probleem om aanpassingen te doen, het uitgangspunt hiervoor is dat op alle shop&go-plaatsen binnen de kleine ring dezelfde tijdsbeperking geldt. Anders is het te onduidelijk voor bezoekers. Daarnaast is het niet mogelijk om op vraag van individuele noden de parkeermodaliteiten in te stellen, dus het moet een gedragen voorstel vanuit de groep zijn.
    
26Waar en hoeveel publieke laadpalen worden op de heringerichte Witte Torenwal - Kruittorenwal voorzien en waar?Hoeveelheid nog niet definitief beslist. Er wordt over de volledige lengte van de parkeerplaatsen een wachtbuis met de nodige leidingen voorzien. Bewoners kunnen ook zelf laadpalen aanvragen bij de Vlaamse Overheid. Voor de installatie van de laadpalen werken we samen met de Vlaamse Overheid.
    
27Bezoekers en bewoners die hiervan gebruik maken zullen hierop langer dan 2 uren geparkeerd staan. Of wat schrijft de wegcode hierover voor?Wij leggen de beperking in parkeertijd op  bij alle plaatsen in de blauwe zone, dus ook waar laadpalen voorzien zijn. Die beperking geldt voor zowel bezoekers als bewoners. Je mag enkel gebruik maken van gereserveerde plaatsen voor elektrische wagens als je effectief aan het laden bent. Zo niet, kan dit aanleiding geven tot een verkeersboete. Daarnaast zijn - in Bree - deze plaatsen ook onderhevig aan de beperking in parkeertijd die de zone geldt. Eigenaars van een elektrische wagen hebben niet meer of minder parkeerrechten dan andere weggebruikers.

Wij zien openbare laadpalen vooral als aanvulling op het thuisladen - de technologie evolueert ook, laden kan steeds sneller. Door de beperking in tijd wordt een zekere rotatie op deze plaatsen gegarandeert, het aanbod is immers beperkt. Let wel: Deze beperking valt samen met de uren van de blauwe zone, daarbuiten kunnen gebruikers hun wagen dus wel langer laden (lees: Overdag kan een bezoeker zijn wagen snel bijladen, de bewoner die 's avonds thuiskomt kan langer laden). 
    
28Kan de voortuin van het stadhuis, zowel visueel als functioneel, niet meer opengetrokken worden met de Witte Torenwal -> vergroening? Dan zou o.a. ook het probleem met de hangjongeren, die achter de muur zitten t.o.v. de Witte Torenwal, vermoedelijk al verminderen.Deze muur wordt niet aangepast ifv het rioleringsproject en heraanleg bovenbouw van de Witte Torenwal.Niet in scope van dit project. 
    
29Waar voorzien jullie bovengrondse fietsstallingen? Zijn deze functioneel opgesteld? Iedere gebruiker van een e-bike wil deze immers zo dicht als mogelijk stallen, waar hij of zij moet zijn. Anders worden ze niet gebruikt.Overdekte fieststalling thv Gerdingerstraat cfr Opitterpoort met mogelijkheid tot laden voor +/- 24 fietsen. Daarnaast 14 fietsleunhekken niet overdekt verspreid. 
    
30langparkeren is een knelpunt, dat blijkt ook uit de prognose die er in de powerpoint presentatie gegeven wordt. Hoe wordt hiermee omgegaan?Er wordt een studie gepland waarbij we het toekomstig knelpunt en oplossingen voor het langparkeren onder de loep nemen.  
    
31Wordt het parkeerbeleid gericht gehandhaafd? Worden bezoekers van Bree geviseerd?Handhaving is belangrijk om de orde op het openbaar domein te bewaren. Daar zetten we op in, ook via sensibilisatie. We viseren niemand maar iedereen dient zich aan de wegcode te houden. Handhaving is belangrijk. Iedere weggebruiker moet zich aan de wegcode en het parkeerreglement houden. Samen met PZ CARMA zetten we hier dan ook op in. Dat doen we via handhaving, maar ook door sensibilisatie. Als we veel klachten ontvangen, zetten we hier in het algemeen extra op in. Dat geldt voor iedereen, er worden geen groepen geviseerd. Er is geen specifieke vraag gesteld om op kerstavond een controle te doen.
    
32Hoe kan ik weten hoe de inrichting voor mijn winkel eruit zal zien na de heraanleg?Zie omgevingsvergunning online via https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/?openbaaronderzoek of maak gebruik van de mogelijkheid om plannen in te kijken op afspraak via centrumwerken@bree.be 
    
33Wat als het breder openstellen van de ondergrondse parkeergagare niet werkt en een averrechts effect heeft?Het effect van deze maatregel wordt opgevolgd. De bedoeling is de parkeerdruk bovengronds in de blauwe zone te verlichten.De parkeercapaciteit wordt gemonitord, zowel bovengronds als ondergronds wordt gekeken welke knelpunten er zijn, of welke verschuivingen zich voordoen nav de nieuwe inrichting van openbaar domein.
    
34Hoe wil men op termijn omgaan met het uitreiken van bewonerskaarten?zie ook vraag 22 
    
35Waar en wanneer kunnen we de plannen voor Ter Rivierenwal en Stadsplein inkijken?Deze plannen zijn nog niet extern gecommuniceerd. Er zal zoals steeds een infomoment voor de buurt georganiseerd worden. De data hiervoor zijn nog niet vastgelegd.