Trajectcontroles

In Bree kan je verschillende trajectcontroles terugvinden. Dat is een systeem dat werkt met nummerplaatherkenning waarbij de gemiddelde snelheid van een voertuig over een langere afstand wordt gemeten. Een trajectcontrole is een zeer efficiënt middel om snelheidsbeperkingen te handhaven. 

Waarom plaatsen we trajectcontroles?

Verkeersveiligheid is een prioriteit voor de burger, daar zetten we op in. Snelheidsbeperkingen zijn een veiligheidsmaatregel om jou en de andere weggebruikers te beschermen. Een onaangepaste snelheid is de grootste oorzaak van verkeersongevallen. We willen dat iedereen zich zorgeloos kan verplaatsen.

Uit een studie van de Universiteit van Hasselt blijkt dat op wegen met een trajectcontrole:

  • het aantal snelheidsovertredingen daalt;
  • het aantal zware snelheidsovertredingen zeer sterk daalt;
  • het aantal ongevallen daalt, ook voor en na de bewaakte zone.

Naast trajectcontroles blijven gerichte, mobiele controles ook mogelijk en werken we aan de infrastructuur van onze wegen.

Waar?

Gemeentelijke trajectcontroles

Stad Bree kiest voor deze locaties op basis van hun functie, de aanwezige (fiets)infrastructuur, de verkeersintensiteit, het overtredingspercentage, etc.

  • Muizendijkstraat;
  • Wolstraat.

    Gewestelijke trajectcontroles

    Op de website van het Agentschap Wegen en Verkeer staat een overzichtskaart van de huidige en toekomstige trajectcontroles op snelwegen en gewestwegen in Vlaanderen.

     

    • N721 Opitterkiezel;
    • N721 Maaseikerbaan;
    • N76 Meeuwerkiezel.

    Veelgestelde vragen

    Mobiliteit

    Zijn de controles altijd actief?

    Ja, enkel een constante controle en correcte handhaving leiden tot de gewenste gedragsverandering.

    Kan je meerdere boetes op één dag ontvangen?

    Ja, de snelheidslimiet is er voor je veiligheid. Daar maken we geen uitzondering op. Verkeersveiligheid is een prioriteit voor ons.

    Veroorzaakt een trajectcontrole geen sluipverkeer?

    We houden rekening met mogelijke sluiproutes en nemen preventieve maatregelen indien nodig. Je kan steeds een melding maken van sluipverkeer bij de stad, dan voeren we een objectieve analyse uit.

    Waarom worden verkeersdrempels weggenomen op een tracé met trajectcontrole?

    Een verkeersdrempel heeft vooral een beperkt, lokaal effect en is hinderlijk voor andere vervoersmodi (fietsers, openbaar vervoer). Een trajectcontrole verhoogt de veiligheid over het volledige tracé en is veel efficiënter. Bovendien moet voor een trajectcontrole een uniforme snelheid gelden over het hele traject. Een drempel heeft een snelheidsbeperking tot 30 km/u en dat strookt vaak niet met de rest van het traject.

    Ik reed maar een beetje te snel, krijg ik nu een boete?

    Iedereen dient zich te houden aan de vastgelegde snelheidsbeperking. Een snelheidsbeperking is geen suggestie, het is een limiet. Wanneer deze limiet overschreden wordt, heeft dat een geldboete tot gevolg. Je werkelijke snelheid wordt gemeten op basis van geijkte camera’s. De marge om effectief te gaan beboeten wordt bepaald door de politie.

    Technisch

    Wat is een trajectcontrole?

    Een trajectcontrole werkt met een ANPR-camera, die nummerplaten kan herkennen. Op het begin- en eindpunt van een traject maakt de camera een foto van je auto. Op basis van het tijdsinterval tussen die twee foto’s wordt je gemiddelde snelheid bepaald. Als die te hoog is, krijg je een boete.

    Hoe werkt een ANPR-camera?   

    ANPR staat voor Automatic Number Plate Recognition: automatische nummerplaatherkenning. Door gebruik te maken van optische leesapparatuur kan een ANPR-camera een foto omzetten in data. Die data kunnen gebruikt worden om - indien nodig - een boete op te stellen. 

    Wat zijn de voorwaarden voor een trajectcontrole?

    Een trajectcontrole heeft een minimumafstand van 500 meter, waarbij er een uniforme snelheid geldt over het volledige tracé en je op dit tracé geen voorrang moet verlenen.

    Wat is het verschil met een flitspaal?

    Een trajectcontrole heeft een ander effect dan een flitspaal, daar remmen bestuurders soms af om weer op te trekken. Een trajectcontrole zorgt voor een meer gelijkmatige verkeerstroom en een rustiger wegbeeld. Een flitspaal blijft een goede oplossing voor meer lokale handhaving (bv. op kruispunten).

    Kan je een ANPR-camera ook voor andere doeleinden gebruiken?

    Ja, dat kan. Alle ANPR-camera’s in België moeten verplicht aangesloten worden op de nationale AMS-server. Politiezones kunnen zo hits ontvangen wanneer er nummerplaten geseind staan of verdacht zijn.

    Zijn de vaststellingen door een trajectcontrole te vertrouwen?

    Ja, de camera’s krijgen een conformiteitskeuring worden geijkt door de officiële instanties. De beheerder van een trajectcontrole beschikt over het ijkingscertificaat.

    GAS 5

    Sommige overtredingen worden strafrechtelijk vervolgd, voor andere ontvang je een GAS-boete. Het verschil kom je hier te weten.