Logo en huisstijl
Wapenschild
In Bree doet ons stedelijk wapenschild sinds 1985 dienst als officieel blazoen. De oorsprong van dit schild, getopt door Sint-Michiel die een zilveren draak velt, gaat terug tot in 1902. Trots als we zijn op ons origineel wapenschild en oude stadsrechten, laten we de vlaggen graag wapperen op elke gepaste gelegenheid. Daarnaast voelden we ook de noodzaak om nieuwe wind te laten waaien doorheen het veld van de stedelijke communicatie. Zaken zoals digitale en papieren briefwisseling, maar ook de online kanalen en drukwerk, snakten naar een nieuw jasje, een moderne look&feel, een trendy merk.
Nieuwe stadslogo sinds 2017
Het nieuwe stadslogo bestaat uit niets meer dan het woord Bree en een nieuwe, kort maar krachtige slagzin. Geen toeters en bellen, of uitgebreide krullen en symbolen, maar een gezellige en stijlvolle typografie als stevige basis. Een bescheiden aanpak waar een hele betekenis achter schuilgaat. De kenmerkende opgevulde letters nemen op een stoere manier de ruimte in. De b wordt opgedeeld door diagonale lijnen die verwijzen naar de 5 invalswegen van Bree. De gouden kleur komt uit ons wapenschild, zodat er een mooie connectie blijft bestaan.
Wij kozen voor een actieve slagzin met het werkwoord “nodigt uit”, liever dan onszelf kwaliteiten toe te dichten, zoals soms gebeurt met slogans. Ook hier zit een dubbele insteek in die aansluit bij de beweging van de streepjes. Enerzijds nodigt Bree jullie, inwoners en bezoeker uit om gebruik te maken van onze troeven en dienstverlening, anderzijds is Bree uitnodigend, zet het aan tot actie en werkt het inspirerend naar anderen toe.
Het stadslogo en bijhorende huisstijl werden ontworpen door grafisch bureau Circuze uit Bree.
Logostructuur
In eerste instantie wordt het basislogo Bree/nodigt uit gebruikt om vorm te geven aan de communicatie van de administratieve stadsdiensten. Voor de (sub)organisaties AGB Bree en Sociaal Huis Bree zijn aparte afgeleide versies van het basislogo omdat zij hun eigen administratieve identiteit hebben. Voor de vrijetijdsdiensten sport, cultuur en jeugd zijn aparte afgeleide logo’s ontwikkeld die vooral dienen voor promotionele toepassingen zoals affiches, flyers, folders, gadgets of kledij. Voor deze ‘dochterlogo’s’ wordt de secundaire kleur van de huisstijl gebruikt, omdat de logo’s dienstspecifiek zijn en geen vervanging vormen van één van de basislogo’s. De bib en het cultuurcentrum hebben een volledig eigen logo.
Voor het juiste toepassing van de logo's en de kleurencodes verwijzen we graag naar huisstijlgids beneden aan deze pagina. Je vindt er ook het basislogo in pdf-formaat. Andere logo's of bestandsformaten kan je opvragen via de Communicatiedienst.